סיבוכי סוכרת הריון

עלייה בחלק מהסיבוכים של סוכרת הריון בשנים האחרונות 

במחקר עצום בגודלו שעקב אחר נשים עם סוכרת הריונית בין השניים 2014 עד 2020 בארצות הברית, השיעור הכולל של תוצאות שליליות גם לאם וגם לילוד, דווקא במגמת עלייה בשנים האחרונות!

החוקרים ביקשו לקבוע אם האם היה שינוי בשנים האחרונות מבחינת הסיבוכים האמהיים והעובריים של הריונות לאמהות עם סוכרת הריון וגם רצו לראות האם יש הבדל בחלוקה אתנית. 

שכיחות הסיבוכים המיילדותיים שנבדקו היו לידה קיסרית; רעלת הריון או יתר לחץ דם הריוני; אשפוז בטיפול נמרץ; עירוי;

שכיחות הסיבוכים העובריים שנבדקו היו:  עובר גדול לגיל ההריון (LGA); מאקרוזומיה (הערכה של מעל 4,000 גרם בלידה); עובר קטן לגיל ההריון (SGA); לידה מוקדמת; ואשפוז נמרץ ילודים.

לצורך המחקר, החוקרים ניתחו נתונים על לידות מהמרכז הלאומי של ארה”ב לסטטיסטיקה בריאותית וכללו 1,560,822 נשים בהריון עם סוכרת הריונית בגילאי 15 עד 44 שנים (גיל ממוצע, 31 שנים)  מתוך אלו- 1% היו אינדיאנים אמריקאים, 13% היו ממוצא אסייתי , 12% היו שחורות, 27% היו לטיניות ו-48% היו לבנות.

התוצאות הצביעו על עלייה מובהקת סטטיסטית במהלך תקופת המחקר בתדירות הכוללת (שינוי באחוז שנתי ממוצע לשנה) של רעלת הריון או יתר לחץ דם הריוני (4.2%), לידה מוקדמת (0.9%) ואשפוז נמרץ ילודים (1%). 

ולעומת זאת החוקרים דיווחו גם על ירידה משמעותית בשכיחות ניתוח קיסרי  (1.4%), לידה קיסרית, LGA (2.3%; ) ומקרוזומיה (הערכה של מעל 4,000 גרם בלידה) (4.7%).

לא נמצא שינוי משמעותי בקליטת טיפול נמרץ אימהי וב-SGA.

למעט LGA ומקרוזומיה, כל התוצאות שהוערכו היו גבוהות משמעותית בקרב נשים שחורות  לעומת לבנות. 

סיכום והערות על המאמר: 

מאמר זה עם חדשות טובות וחדשות רעות – נתחיל בחדשות הטובות- יש ירידה בשכיחות מאקרוזומיה , LGA וניתוחים קיסריים- במילים אחרות- הטיפול התזונתי והרפואי שממליצים בימנו (ושאנחנו מלמדים בקורס לניהול הסוכרת ההריונית שלנו)  עובד ומצליח להפחית את הסיכון לעוברים גדולים, ניתוחים קיסריים וסיבוכים.

מהצד השני סיבוכים הקשורים ליתר לחץ דם אימהי היו דווקא בעלייה- וחשוב מאד שתקפידי על תזונה מותאמת ופעילות גופנית גם בהקשר הזה  (שגם עליה תלמדי בקורס הסוכרת ההריונית שלנו)  ותעקבי אחר ערכי לחץ הדם.
החדשות הרעות הן שעדיין קיימת אפליה משמעותית בנגישות לטיפול רפואי ואנו למדים על כך מכך שסך הסיבוכים במיעוטים בארה”ב הן בשכיחות גבוהה יותר . 

רק בריאות,
ד”ר רועי שליט 

 

סיבוכים בסוכרת הריון
אתר קורסים מתקדם מבית
 
סקולילנד
כלי נגישות